Skyrim · Oblivion · Morrowind · Daggerfall · Arena

Kowalstwo

Autor: LordTorus, Data: 08.12.2011, 09:31

Czymże jest wojownik bez porządnego pancerza lub łotrzyk bez poręcznego sztyletu? Odpowiadając sobie na to pytanie, musicie przyznać, że jednak warto zainteresować się sztuką jaką jest kowalstwo. Im większy poziom umiejętności kowala, tym lepsze pancerze i bronie może tworzyć oraz kontynuować ich ulepszanie. Drzewko umiejętności kowalstwa ma 10 perków.


Jak szybko trenować?

Jeśli interesuje cię szybkie trenowanie Kowalstwa - tanim kosztem produkuj:

  • Żelazne sztylety (1 sztabka żelaza, 1 pasek skórzany)
  • Skórzane karwasze (1 skóra, 2 paski skórzane)

Jeśli nie wiesz jak zdobyć materiały

  • Odwiedzaj sprzedawców, u których w miarę tanio możesz zakupić skórzane paski, skóry, rudy i sztabki żelaza. Na początku gry można zaopatrzyć się w te materiały u kowala z Rzecznej Puszczy lub w Białej Grani (trzech sprzedawców, kowal Towarzyszy, sprzedawca i kowal sklepu Amazonka).
  • Eksplorując krainę napotkasz złoża surowców, które wydobywać można za pomocą kilofa.
  • Pamiętaj, aby zabijać wilki, koty, łosie, jelenie, lisy, niedźwiedzie w celu zebrania skór. Warto wiedzieć, że garbując np. skórę niedźwiedzia uzyskamy 4 sztuki gotowej skóry.

  • Jeśli dysponujesz rudą surowca, możesz przetopić ją na sztabki w piecu hutniczym.

Rasy

Poniższe rasy przez wieki trudzenia się kowalstwem wyćwiczyły tą umiejętność na tyle, aby otrzymywać dodatkowy bonus +5 do kowalstwa:

  • Orkowe
  • Redgardowie
  • Nordowie

Jakość przedmiotów

Jeśli chcesz uczynić swój przedmiot potężniejszym powinieneś ulepszyć go w warsztacie (pancerze) lub używając kamienia szlifierskiego (bronie). Istnieje kilka typów jakości przedmiotu po ulepszeniu. W poniższej tabeli zapoznasz się z ich efektami.

Jakość Wymagany poziom umiejętności Efekt
Bez perka Z perkiem Zbroja Inne

Porządna

14 14 +2 +1

Nadzwyczajna

31 22 +6 +3

Wyjątkowa

65 40 +10 +5

Bez skazy

100 58 +13 +7

Doskonała

150 74 +17 +8

Legendarna

196 91 +20 +10

Jeśli zastanawia cię jak to niby możliwe, że „bez perka” ulepszenie Epickie i Legendarne wymaga 150/196 poziom umiejętności, skoro maksymalny wynosi 100 – już odpowiadam. Uzyskanie takiej jakości ulepszenia bez odpowiedniego perka jest możliwe, gdy wspomorzesz się eliksirami czy też zaklęciami, które zwiększą twoje umiejętności kowalstwa.


Niebiańska Kuźnia

Słynna w całej krainie kuźnia znajduje się w Białej Grani, a pracuje w niej Eorluind Siwo-Włosy, równie znany jak sama kuźnia. Jeśli wykonasz zadania dla gildii Towarzyszy, nauczy cię wówczas tworzyć w Niebiańskiej Kuźni starożytne pancerze i bronie Nordów.


Księgi

Jeśli byłeś przekonany, że poprzez czytanie można nauczyć się jedynie jak podpalać komuś szaty zaklęciami, to byłeś w wielkim błędzie. Poniżej znajdują się tytuły książek, które podnoszą poziom kowalstwa.

  • Serce Cherim
  • Wykuwanie ciężkich pancerzy
  • Wykuwanie lekkich pancerzy
  • Wyzwanie Rusznikarza

Trenerzy

Zdobywanie odpowiednich umiejętności wiąże się z długą pracą i uczeniem się na własnych błędach, ale od czego są trenerzy...

  • Ghorza gra-Bagol w Markart (Czeladnik)
  • Balimund w Pękninie (Ekspert)
  • Eorlund Siwo-Włosy w Białej Grani (Mistrz)

Perki

Odblokowanie wszystkich perków jest zbędne i mało oszczędne. Przy ich dodawaniu musisz zastanowić się jakie pancerze będą ci potrzebne, także, czy zamierzasz wytwarzać bronie. Ścieżka rozwoju kowalstwa z lewej stronyoferuje lekkie pancerze, ale nie pozwala na produkcję broni. Zaś ścieżka po prawej umożliwia produkcję ciężkich pancerzy oraz broni. Jeśli potrzeba ci lekkich pancerzy oraz dobrych broni, to polecam wybranie ścieżki prawej i wyskillowanie do 100 kowalstwa (nie jest to super ciężkie). Daedryczne bronie są mocne, a ostatni perk pozwala tworzyć smocze pancerze, które oferują zestaw lekki oraz ciężki.

Perk Kod Wymag. umiej. Wymag. perk Działanie

Kowalstwo Stalowe

000cb40d - - Tworzenie stalowych pancerzy oraz broni i ulepszanie ich dwa razy skuteczniej.

Magiczny Kowal

0005218e Kowalstwo 20 Kowalstwo Stalowe Pozwala ulepszać magiczny oręż i pancerze.

Kowalstwo Krasnoludów

000cb40e Kowalstwo 30 Kowalstwo Stalowe Tworzenie krasnoludzkich pancerzy oraz broni i ulepszanie ich dwa razy skuteczniej.

Kowalstwo Orków

000cb410 Kowalstwo 50 Kowalstwo Krasnoludów Tworzenie orkowych pancerzy oraz broni i ulepszanie ich dwa razy skuteczniej.

Kowalstwo Ebonowe

000cb412 Kowalstwo 80 Kowalstwo Orków Tworzenie ebonowych pancerzy oraz broni i ulepszanie ich dwa razy skuteczniej.

Kowalstwo Daedr

000cb413 Kowalstwo 90 Kowalstwo Ebonowe Tworzenie daedrycznych pancerzy oraz broni i ulepszanie ich dwa razy skuteczniej.

Wiedza o Pancerzach

000cb40f Kowalstwo 30 Kowalstwo Stalowe Tworzenie pancerzy łuskowych oraz płytowych i ulepszanie ich dwa razy skuteczniej.

Kowalstwo elfów

000cb414 Kowalstwo 50 Wiedza o Pancerzach Tworzenie elfickich pancerzy oraz broni i ulepszanie ich dwa razy skuteczniej.

Kowalstwo szklane

000cb411 Kowalstwo 70 Wiedza o Pancerzach Tworzenie szklanych pancerzy oraz broni i ulepszanie ich dwa razy skuteczniej.

Smocza zbroja

00052190 Kowalstwo 100 Kowalstwo Daedr lub Kowalstwo Szklane Tworzenie smoczych pancerzy i ulepszanie ich dwa razy skuteczniej.


Wyposażenie kuźni

Poniżej znajdziecie zrzuty ekranu przedstawiające poszczególne elementy wyposażenia kuźni wraz z ich opisami oraz przykładami użytkowania.


Piec hutniczy:

Piec umożliwia przetopianie rud metali na gotowe sztabki.

  • Wybierz interesującą cię sztabkę i sprawdź czy posiadasz odpowiednią ilość rudy tego metalu.
  • Kliknij "R", aby stworzyć i potwierdź klawiszem "ENTER" - gotowe.
Piec hutniczy Piec hutniczy

Przykładowe rudy, które można zakupić u handlarzy:

Ruda żelaza

Kuźnia:

Kuźnia pozwala na produkcję nowych broni i pancerzy. Musisz dysponować wystarczającą ilością materiałów.

  • Z menu kuźni wybierz typ pancerza oraz poszczególny jego element.
  • Szare nazwy przedmiotów oznaczają brak wymaganych surowców.
  • Po wybraniu elementu do produkcji kliknij "R", aby stworzyć.
  • Potwierdź klawiszem "ENTER" i gotowe.
Kuźnia Kuźnia

Warsztat:

Warsztat umożliwia nam ulepszenie swojego pancerza.

  • Z menu wybierz przedmiot, który ma zostać ulepszony.
  • Kliknij ponownie na nazwę przedmiotu, a końcówka powinna zostać uzupełniona o ulepszoną jakość (np. "Legendarny"), dodatkowo zaktulizuje się jej opis, dzięki czemu możesz sprawdzić współczynnik polepszenia zbroi przez dany element.
  • Kliknij "R", aby stworzyć.
  • Potwierdź "ENTER-em" i gotowe.
Warsztat Warsztat

Kamień szlifierski:

Kamień szlifierski pozowli ci ulepszyć broń, aby zadawała znacznie większe obrażenia. Procedura użycia jest identyczna jak w przypadku warsztatu.

Kamień szlifierski

Stojak do garbowania:

Stojak pozwala ci przerabiać skóry (np. z łosi, niedźwiedzi, wilków) na gotowe skóry, które posłużą do produkcji w kuźni. Dodatkowo z jednej sztuki skóry można uzyskać 4 sztuki skórzanych pasków potrzebnych do wykończeń pancerzy.

Stojak do garbowania

Wydobywanie surowców

Wydobycie jakiegokolwiek surowca wymaga użycia kilofa (do zdobycia w sklepach i bardzo często w podziemiach).

  • Podejdź do złoża i kliknij jeden raz w "E", aby rozpocząć wydobycie.
  • W przypadku braku reakcji postaci lepiej jest poczekać i nie klikać więcej, gdyż czasami akcja wykonywana jest z 2-3 sekundowym opóźnieniem. A poprzez natarczywe klikanie można spowodować błąd gry, który uniemożliwi dalsze wydobycie ze skałki.

Dla osób, którym trudno jest dostrzec skałki w ciemnych zakamarkach Skyrim, polecamy mod który, sprawia że, skałki lekko świecą, dzięki czemu łatwiej je odnaleźć - Glowing Ore Veins.



Ciekawostki

  • W odróżnieniu od innych gier z serii The Elder Scrolls, bronie i pancerze nie niszczą się podczas używania, więc nie trzeba ich naprawiać.
  • Perk „Wiedza o Pancerzach” pozwala ci tworzyć łuskowe i płytowe pancerze wykonane ze stali. Pancerze łuskowe statystykami zbliżone są do zestawu Elfich Pancerzy, płytowe zaś przybliżone do Orkowych. Zdobycie sztabek stali jest o wiele łatwiejsze niż w przypadku kamienia księżycowego, rtęci (elfie) bądź orichalcum (orkowe).
  • Nie można tworzyć broni ze smoczych kości, a zestaw smoczych płytowych przedmiotów jest słabszy niż daedryczny. Różnicą jest jednak dostępność surowca, łatwiej znaleźć i zabić smoka niż pozyskać serce Daedr.
  • Mimo że perki w drzewku kowalstwa są w okręgu, nie można przejść dalej niż „Smocza Zbroja”. Dla przykładu, jeśli dodawałeś perki w prawą stronę, aż dotarłeś do górnego perka „Smocza Zbroja”, nie możesz wówczas dodać następnego „Kowalstwo szklane”.


Statystyki pancerzy i broni



Stalowe Pancerze

Nazwa przedmiotu Ochrona Waga Wartość Skórzane paski Sztabki żelaza Sztabki stali

Stalowa zbroja

34 35 275 3 1 4

Stalowe buty z mankietami

14 8 55 2 1 3

Stalowe wysokie buty

14 8 55 2 2 1

Stalowy hełm

19 5 125 2 2 1

Stalowy rogaty hełm

19 5 125 2 1 2

Stalowe norskie rękawice

14 4 55 2 1 2

Stalowe cesarskie rękawice

14 4 55 2 1 2

Stalowe tarcza

27 12 150 1 1 2

Stalowe Bronie

Nazwa przedmiotu Obrażenia Waga Wartość Skórzane paski Sztabki żelaza Sztabki stali

Stalowy sztylet

5 2,5 18 1 1 1

Stalowy miecz

9 10 45 1 1 2

Stalowy wielki miecz

18 17 90 3 2 4

Stalowy topór wojenny

9 12 55 2 1 2

Stalowy topór bitewny

17 21 100 2 1 4

Stalowa buława

11 14 65 1 1 3

Stalowy młot wojenny

22 25 110 3 1 4

Elfie Pancerze

Nazwa przedmiotu Ochrona Waga Wartość Sztabki żelaza Skóra Skórzane paski Rafinowany Księżycowy Kamień

Elfia zbroja

29 4 225 1 1 3 4

Elfie buty

8 1 45 1 1 2 2

Elfie rękawice

8 1 45 1 1 2 1

Elfi hełm

13 1 110 1 1 1 2

Elfia tarcza

21 4 115 1 brak 2 4

Elfia pozłacana zbroja

38 4 550 1 sztabka Rtęci brak 3 4

Elfie Bronie

Nazwa przedmiotu Obrażenia Waga Wartość Sztabki żelaza Skórzane paski Sztabki rtęci Rafinowany Księżycowy Kamień

Elfi topór bitewny

21 24 520 2 2 1 2

Elfi łuk

13 12 470 Brak Brak 1 2

Elfi wielki miecz

20 20 470 2 3 1 2

Elfia buława

13 17 330 1 1 1 2

Elfi miecz

11 13 235 1 1 1 1

Elfi topór wojenny

12 15 280 1 2 1 1

Elfi młot wojenny

23 28 565 2 3 1 2

Pancerze Łuskowe

Nazwa przedmiotu Ochrona Waga Wartość Sztabki korundu Skóra Skórzane paski Sztabki stali

Łuskowa zbroja

32 6 350 2 2 3 3

Łuskowe buty

9 2 70 1 1 2 2

Łuskowe karwasze

9 2 70 1 1 2 1

Łuskowy hełm

14 2 175 1 1 1 2

Pancerze Płytowe

Nazwa przedmiotu Ochrona Waga Wartość Sztabki korundu Sztabki żelaza Skórzane paski Sztabki stali

Płytowa zbroja

40 38 625 1 1 3 3

Płytowe buty

14 9 125 1 1 2 2

Płytowe karwasze

14 6 125 1 1 2 2

Płytowy hełm

19 6 300 1 1 2 2

Szklane Pancerze

Nazwa przedmiotu Ochrona Waga Wartość Skóra Skórzane paski Rafinowany Malachit Rafinowany Księżycowy Kamień

Szklana zbroja

38 7 900 1 3 4 2

Szklane buty

11 2 190 1 2 2 1

Szklane rękawice

11 2 190 1 2 1 1

Szklany hełm

13 2 450 1 1 2 1

Szklana tarcza

27 6 450 Brak 2 4 1

Szklane Bronie

Nazwa przedmiotu Obrażenia Waga Wartość Skórzane paski Rafinowany Malachit Rafinowany Księżycowy Kamień

Szklany bitewny topór

22 25 900 2 2 2

Szklany łuk

15 14 820 Brak 2 1

Szklany sztylet

9 4,5 165 1 1 1

Szklany wielki miecz

21 22 820 3 2 2

Szklana buława

14 18 575 1 2 1

Szklany miecz

12 14 410 1 1 1

Szklany topór wojenny

13 16 490 2 1 1

Szklany wojenny młot

24 29 985 3 3 2

Krasnoludzkie Pancerze

Nazwa przedmiotu Ochrona Waga Wartość Sztabki krasnoludzkiego metalu Sztabki żelaza Skórzane paski Sztabki stali

Krasnoludzka zbroja

34 45 400 3 1 3 1

Krasnoludzkie Buty

13 10 85 2 1 2 1

Krasnoludzkie rękawice

13 8 85 1 1 2 1

Krasnoludzki hełm

18 12 200 2 1 2 1

Krasnoludzka tarcza

26 12 225 2 1 1 1

Krasnoludzkie Bronie

Nazwa przedmiotu Obrażenia Waga Wartość Sztabki krasnoludzkiego metalu Sztabki żelaza Skórzane paski Sztabki stali

Krasnoludzki topór bitewny

20 23 300 2 1 2 2

Krasnoludzki Łuk

12 10 270 2 1 Brak Brak

Krasnoludzki sztylet

7 3,5 55 1 1 1 1

Krasnoludzki Wielki Miecz

19 19 270 2 2 3 2

Krasnoludzka buława

12 16 190 2 1 1 1

Krasnoludzki miecz

10 12 135 1 1 1 1

Krasnoludzki Topór Wojenny

11 14 165 1 1 2 1

Krasnoludzki Młot Wojenny

22 27 325 2 1 3 2

Orkowe Pancerze

Nazwa przedmiotu Ochrona Waga Wartość Sztabki żelaza Skórzane paski Sztabki Orichalcum

Orkowa zbroja

40 35 1000 1 3 4

Orkowe buty

15 7 200 1 2 3

Orkowe rękawice

15 7 200 1 2 2

Orkowy hełm

20 8 500 1 2 2

Orkowa tarcza

30 14 500 1 1 3

Orkowe Bronie

Nazwa przedmiotu Obrażenia Waga Wartość Sztabki żelaza Skórzane paski Sztabki Orichalcum

Orkowy topór bitewny

19 25 165 1 2 4

Orkowy łuk

10 9 150 1 Brak 2

Orkowy Sztylet

6 3 30 1 1 1

Orkowy Wielki Miecz

18 18 75 2 3 4

Orkowa buława

11 15 105 1 1 3

Orkowy miecz

9 11 75 1 1 2

Orkowy topór wojenny

10 13 90 1 2 2

Orkowy młot wojenny

21 26 180 1 3 4

Ebonowe Pancerze

Nazwa przedmiotu Ochrona Waga Wartość Sztabki ebonu Skórzane paski

Ebonowa zbroja

43 38 1500 5 3

Ebonowe buty

16 7 275 3 2

Ebonowe rękawice

16 7 275 2 2

Ebonowy hełm

21 10 750 3 2

Ebonowa tarcza

32 14 750 4 1

Ebonowe Bronie

Nazwa przedmiotu Obrażenia Waga Wartość Sztabki ebonu Skórzane paski

Ebonowy topów bitewny

23 26 1585 5 2

Ebonowy łuk

17 16 1440 3 Brak

Ebonowy sztylet

10 5 290 1 1

Ebonowy wielki miecz

22 22 1440 5 3

Ebonowa buława

16 19 1000 3 1

Ebonowy miecz

13 15 720 2 1

Ebonowy topór wojenny

15 17 865 2 2

Ebonowy młot wojenny

25 30 1725 5 3

Pancerze Daedryczne

Nazwa przedmiotu Ochrona Waga Wartość Serce daedry Sztabki ebonu Skórzane paski

Daedryczna zbroja

49 50 3200 1 5 3

Daedryczne buty

18 10 625 1 3 2

Daedryczne rękawice

18 6 625 1 2 2

Daedryczny hełm

23 15 1600 1 3 2

Daedryczna tarcza

36 15 1600 1 4 1

Bronie Daedryczne

Nazwa przedmiotu Obrażenia Waga Wartość Serce daedry Sztabki ebonu Skórzane paski

Daedryczny topór bitewny

25 27 2750 1 5 2

Daedryczny łuk

19 18 2500 1 3 Brak

Daedryczny sztylet

11 6 500 1 1 1

Daedryczny wielki miecz

24 23 2500 1 5 3

Daedryczna buława

16 20 1750 1 3 1

Daedryczny miecz

14 16 1250 1 2 1

Daedryczny topór wojenny

15 18 1500 1 2 1

Daedryczny młot wojenny

27 31 4000 1 5 3

Smocze pancerze (płytowe)

Nazwa przedmiotu Ochrona Waga Wartość Smocza Kość Smocza Łuska Skórzane paski

Smocza płytowa zbroja

46 40 2125 2 3 3

Smocze płytowe rękawice

17 8 425 1 2 2

Smocze płytowe buty

17 8 425 1 3 2

Smoczy płytowy hełm

22 8 1050 1 2 2

Smocza płytowa tarcza

34 15 1050 1 3 1

Smocze pancerze (łuskowe)

Nazwa przedmiotu Ochrona Waga Wartość Smocza Łuski Sztabki żelaza Skóra Skórzane paski

Smocza łuskowa zbroja

41 10 1500 4 2 1 3

Smocze łuskowe rękawice

12 3 300 2 1 1 2

Smocze łuskowe buty

12 3 300 2 1 1 2

Smoczy łuskowy hełm

29 6 750 2 1 1 1

Smocza łuskowa tarcza

29 6 750 4 2 Brak 2

Pancerze z Niebiańskiej Kuźni

Nazwa przedmiotu Ochrona Waga Wartość Sztabki żelaza Skóra Skórzane paski Sztabki stali

Starożytna norska zbroja

25 28 125 2 2 4 5

Starożytne norskie buty

10 5 25 2 2 3 4

Starożytne norskie rękawice

10 4 25 2 2 3 3

Starożytny norski hełm

15 4 60 2 2 3 3

Bronie z Niebiańskiej Kuźni

Nazwa przedmiotu Obrażenia Waga Wartość Skórzane paski Sztabki żelaza Broń

Norski wojenny topór bohatera

12 11 165 2 2 Starożytny norski wojenny topór

Norski miecz bohatera

11 9 135 2 2 Starożytny norski miecz

Norski wielki miecz bohatera

20 16 250 3 3 Starożytny norski wielki miecz

Norski łuk bohatera

11 7 200 Brak 3 Starożytny norski łuk

Norski bitewny topór bohatera

21 20 300 3 3 Starożytny norski bitewny topór